Pentru iubitorii de carte religioasa ,dar și pentru cei care vor sa afle câte ceva din minunata carte Scara a prealuminatului Ava Ioan Scărarul am nevoit la copierea CuvântuluiXXVIII, cuvânt de învățătură la rugăciune cu bunăvoința lui Dumnezeu Tatăl și a Sfântului Duh . .Voi mai publica pe pagina mea cuvinte din cartea Scara ,dar pentru cei care o doresc în integralitatea ei o pot achiziționa fie din librăriile ortodoxe fie de la alte librarii sau chiar de internet
CUVÂNTUL XXVIII
Despre fericita rugăciune , sfinţita
mică
a tuturor virtuţilor ; şi despre
înfăţişarea
văzută şi gândită în vremea
rugăciunii
1) Rugăciunea este , după însuşirea ei ,
însoţirea şi unirea omului şi a lui Dumnezeu ; iar după lucrare , susţinătoarea
lumii. Este împăcare a lui Dumnezeu ; maica lacrimilor lumii şi fiica lor ;
ispăşirea păcatelor , pod de trecere peste ispite , peretele din mijloc în faţa
necazurilor ; zdrobirea războaielor , lucrarea îngerilor , hrana tuturor
fiinţelor netrupeşti , veselia ce va să vie , lucrarea fără margine , izvorul
virtuţilor , pricinuitoarea harismelor ( a darurilor ) , sporirea nevăzută ,
hrana sufletului , luminarea minţii , securea deznădejdii , dovedirea nădejdii
, risipirea întristării , bogăţia călugărilor , visteria sihaştrilor ,
micşorarea mâniei , oglinda înaintării , arătarea măsurilor , vădirea stării
dinăuntru , descoperirea celor viitoare , semnul slavei . Rugăciunea este celui
ce se roagă cu adevărat tribunal , dreptar şi scaun de judecată al Domnului ,
înaintea Judecăţii viitoare .
2) Ridicându-ne în picioare , să ascultăm pe
această împărăteasă a virtuţilor
strigând cu glas înalt către noi : * Veniţi la mine toţi cei osteniţi şi
împovăraţi şi eu vă voi odihni pe voi . Luaţi jugul meu asupra voastră şi veţi
avea odihnă şi vindecare rănilor voastre . Că jugul meu este blând * (Mat.11,
29) şi tămăduitor al unor mari greşeli 890.
3) Cei ce pornim ca să ne înfăţişăm înaintea
Împăratului şi să vorbim cu El , să nu facem drumul nepregătiţi , ca nu cumva
văzându-ne de departe să nu avem arme şi haine cuvenite înfăţişării înaintea
Lui , să poruncească slujitorilor şi dregătorilor Lui să ne lege şi să ne
arunce departe de la faţa Lui , iar cererile noastre să le rupă şi să ni le
azvârle în faţă .
4) Când porneşti să te înfăţişezi înaintea
Domnului să-ţi fie haina sufletului ţesută întreagă din firele , mai bine zis
din zalele nepomeniri răului . Căci de nu , cu nimic nu te vei folosi . Să-ţi
fie ţesătura cereri tale simplă , neîmpestriţată în chip felurit . Căci cu un
singur cuvânt , vameşul şi fiul risipitor l-au împăcat pe Dumnezeu cu ei .
5) Una este înfăţişarea celor ce se roagă ,
dar în acelaşi timp , felurită şi deosebită . Unii se înfăţişează ca unui
Prieten şi Stăpân , aducând - I Lauda şi cererea pentru alţii şi nu pentru ei .
Alţii vin să ceară bogăţie şi slavă şi
îndrăzneală mai multă ; alţii să se roage să fie desăvârşit izbăviţi de
duşmanii lor . Unii cer să capete o oarecare dregătorie ; alţii desăvârşita
scăpare de vreo datorie ; alţii , eliberarea din închisoare ; alţii iertarea de
niscai vinovăţii .
889. Ea e scufundată
în abisul Celui Unu , şi umplută de infinitatea Lui .
890. În aceste rânduri se identifică rugăciunea cu Isus însăşi
. Aceasta se explică din faptul că rugăciunea este *însoţire * (ανάμειξη – amestecare ) atât de deplină a sufletului cu Dumnezeu , că nu se mai
poate deosebi în ea lucrarea omului , de lucrarea lui Dumnezeu , nici subiectul
omenesc , de subiectul dumnezeiesc . Aceasta desigur când rugăciunea e
concentrată întreagă spre Dumnezeu , cu uitarea tuturor celorlalte gânduri
.Căci ori ce gând fiind numai al nostru , sau al nostru şi al celui rău , ne
desparte de Dumnezeu .Isus se roagă în rugăciunea noastră şi noi ne rugăm în
rugăciunea Lui .Sau mai precis , Duhul lui Dumnezeu , ca într-un adăpost
liniştitor .În rugăciune pe de o parte vorbim cu Dumnezeu , pe de alta Dumnezeu
vorbeşte în noi cu El însuşi .Prin ce cerem şi primim, sau avem în acelaşi timp
darul şi puterea lui Dumnezeu .Aici îşi arată eficienţa concretă faptul că
Dumnezeu este Tată şi Fiu ,sau Duh Sfânt ; sau Fiu făcut om şi având unit cu
sine pe Duhul Sfânt ; Fiu unit prin întrupare cu noi şi având în Sine ca om şi
deci şi noi în unire cu El pe Duhul Sfânt.
6) Înainte de toate să punem pe hârtia rugăciunii noastre o
mulţumire sinceră . În al doilea rând , mărturisirea şi zdrobirea sufletului
întru multă simţire . Apoi să facem cunoscut Împăratului toată cererea noastră
. Chipul mai înainte arătat al rugăciunii noastre e cel bun , precum s-a spus
unui frate oarecare de către Îngerul Domnului .
7) Dacă te-ai făcut vreodată vinovat faţă de judecătorul văzut , nu vei
avea nevoie de alt chip în înfăţişarea rugăciunii tale , iar dacă nu te-ai înfăţişat
nici tu vreodată şi n-ai văzut nici pe alţii cercetaţi , învaţă această din
rugăciunea celor bolnavi în faţa doctorilor , când e să li se taie şi să li se
ardă o rană .
8) Nu face pe deşteptul în cuvintele
rugăciunii tale ! Căci gânguritul simplu şi nemeşteşugit al copiilor a
înduioşat pe Tatăl lor cel din ceruri 891.
9) Nu te opri la vorbărie , ca nu cumva prin
căutarea cuvintelor să ţi se împrăştie mintea . Un cuvânt al vameşului a făcut
pe Dumnezeu îndurător şi un cuvânt spus cu credinţă a mântuit pe tâlhar . Multa
vorbire în rugăciune pricinuieşte minţii năluciri şi împrăştiere . Iar un
singur cuvânt o adună .
10) Când simţi dulceaţa sau străpungere în
rugăciune , rămâi în aceea stare . Căci
atunci se află cu noi păzitorul care se roagă împreună cu noi 892 .
11) Nu fi îndrăzneţ , chiar dacă ai dobândit
curăţia . Mai degrabă apropie-te întru multă smerită cugetare şi mai multă
îndrăznire vei avea 893 .
12) Chiar de ai urca toată scara virtuţilor ,
roagă-te pentru iertarea păcatelor , auzind pe Pavel care strigă că dintre ce păcătoşi * cel
dintâi sunt eu * ( I Tim.I, 15)
13) Îndulcesc bucatele , undelemnul şi sarea
;înaripează rugăciunea , smerenia şi lacrima .
14) De te vei îmbrăca în toată blândeţea şi
nemânierea , nu te vei obosi mult ca să
slobozeşti mintea ta din robie 894
.
15) Până ce n-am dobândit rugăciunea vădită ,
ne asemănăm celor ce deprind pruncii la început să umble . 895.
16) Luptă
să ridici , mai bine zis să închizi cugetarea în cuvintele rugăciunii ,
iar dacă , slăbind pentru pruncia ei , cade , ridic-o iarăşi .Căci e proprie
minţii nestatornicia dar e propriu lui Dumnezeu s-o poată statornici 896
.
17) De
ai dobândit nevoinţa neîntreruptă , va
veni în tine Cel ce , închizând între ţărmuri marea minţii îi spune în
rugăciune ; vino până aici şi să nu treci de aici 897 .
891.* Nu trebuie să
se facă vorbărie , sau să se spună deodată multe în rugăciune .Ci şa se spună un singur lucru
, sau aceleaşi lucruri de mai multe ori
*. La Veniamin Costache se mai dă şi cap. 61 din Diadoh , Fil.rom.I, p. 358-359
.
892. Îngerul păzitor
sau Sfântul Duh .
893. E
cunoscută * Îndrăznirea sfinţilor în rugăciune . Dar ea e deosebită de
îndrăznirea obraznică . Ea e îndrăznirea încrederii în iubirea lui Dumnezeu .
894. Din robia gândurilor
895. * Căci precum
cei ce deprind pe prunci , când aceştia înaintează puţin şi cad , îi ridică
iarăşi şi-i învaţă să păşească mai mult , aşa şi noi îndreptăm mintea noastră care în rugăciune cade din aţintirea
la Dumnezeu şi o ridicăm iarăşi , până ajunge de nu mai cade *.
896. Dumnezeu o
fixează în Sine , pentru că îi deschide infinitatea Sa minunată , în care
mintea are totul .
897. Dumnezeu închide
marea minţii între ţărmurile sale , căci nu o lasă să vagabondeze , zbuciumându-se
în tot felul de alte gânduri .Dar între aceste ţărmuri îşi află ea adâncimea
nesfârşită . Dacă trece peste ele , apele în care se mişcă îşi pierd adâncimea
.
18) Nu poate fi legat duhul . Dar unde e Ziditorul duhului , toate se supun lui 898
.
19) Dacă ai vedea vreodată Soarele , cum se
cuvine , ai putea să şi vorbeşti cu El , după cuviinţă . Iar de nu , cum poţi
să te apropii de El în chip nemincinos ,
odată ce nu-l vezi ? 899.
20) Începutul rugăciunii alungă , printr-un
singur gând ,
atacurile , de la începuturile lor ; la mijlocul ei , cugetarea se
statorniceşte în cele spuse şi gândite ; iar desăvârşirea ei este răpirea la
Dumnezeu 900.
21) Alta este bucuria ce se naşte din
rugăciune în cei ce petrec în obşte şi alta , cea care se iveşte în cei ce se
roagă îndeletnicindu-se cu liniştea . Cea dintâi e amestecată poate cu închipuiri ; cea de a doua se umple întreagă de smerita cugetare .
22) De
deprinzi mintea sa nu se depărteze
niciodată , îţi va fi aproape chiar şi când te afli la masă . Iar dacă
rătăceşte neîmpiedicată , nu va putea să rămână niciodată lângă tine .
23) Marele lucrător al marii şi desăvârşitei
rugăciuni zice : * Voiesc să spun cinci cuvinte cu mintea mea * şi cele
următoare ( I Cor .14,19). Celor mai prunci cu duhul acest lucru le este străin
. De aceea noi , ca nişte nedesăvârşiţi , căutăm felurimea şi cantitatea în
rugăciune . Dar felul al doilea e pricinuitor al celui dintâi 901 . Căci se spune : * Dă rugăciune curată celui ce se roagă * fără
pregetare în chip întinat şi cu osteneală .
24) Altceva este întinăciunea rugăciunii şi
altceva e pieirea ei ; şi altceva furarea şi alceva prihănirea ei .
Întinăciunea ei este a sta înaintea lui Dumnezeu şi a năluci gânduri necuvenite
; pieirea este a se robi de griji nefolositoare . Furarea este
împrăştierea cugetării pe nesimţite ;
prihănirea este un atac oarecare ce se apropie de noi .
25) De nu suntem singuri în vremea stării la rugăciune , să dăm un chip lăuntric
acestei
898. Duhul nu e ca
obiectele materiale , care se mişcă după aceleaşi legi rămânând în structura
lor finită
899. * Dumnezeu nu e
ca obiectele materiale , care se mişcă după aceleaşi legi rămânând în structura
lor finită . Duhul e libertatea şi putinţă de a porni în ori ce direcţie . Dar
Creatorul duhului suprem , în Care se poate mişca în toată libertatea şi Care
susţine toată libertatea , căci în El sunt toate şi El este izvorul a toată
libertatea . Şi fiindcă numai în El sunt toate , toate se mişcă în El ; şi mai
ales , duhul omului care L-a găsit rămâne în El şi în El şi-a găsit izvorul
libertăţii depline .
900. La început
rugăciunea şi mintea alungă chipurile
ispititoare prin singurul gând de a
se ruga lui Dumnezeu ; după aceea se gândeşte la grija lui Dumnezeu
pentru noi , sau la conţinutul cuvintelor rugăciunii , la vârful ei uită şi de
acestea şi e răpită la Dumnezeu însuşi ca subiect iubitor infinit şi
atotcuprinzător .
901. * Osteneala
trupească este foarte folositoare celor începători şi nedesăvârşiţi în vârsta
duhovnicească . Celor desăvârşiţi le este de prisos ca unora ce le ajunge să
lucreze numai cu mintea şi cu partea fără formă
a sufletului . Cei prunci ( duhovniceşte n.tr.) au nevoie de metanii şi
de îndelungată întindere a mâinilor şi de starea în picioare de toată noaptea
şi de altele , ca să se obişnuiască mintea la rugăciune împreună cu trupul .Iar
celor desăvârşiţi , le ajunge lucrarea minţii , ca unora ce au dobândit
rugăciunea neîncetată şi necontenită , deşi la înfăţişare nu sunt văzuţi de noi
făcând aceasta * . La început trebuie să ne obosim săvârşind gesturi trupeşti
ale rugăciunii ; metanii , întinderea mâinilor spre cer , rostirea cuvintelor .
Acestea atrag şi mintea mai mult la rugăciune şi întăresc simţirea ei de
rugăciune , până ce ea , obişnuindu-se , poate să săvârşească şi singură
rugăciunea cu luare aminte , nefurată de gânduri . Nu numai sufletul înrâureşte
trupul , ci şi invers . Căci în oricare măsură chiar la gesturile ce par foarte
trupeşti , participă şi sufletul . Odată cu mâinile întinse spre cer , se
întinde şi mintea ; odată cu plecarea trupului în metanii , se pleacă şi mintea
în faţa lui Dumnezeu .
Stări la rugăciune ,
să dăm un chip lăuntric acestei stării la rugăciune , să dăm un chip lăuntric
acestei stări . Iar de nu sunt de faţa slujitorii laudelor , să dăm şi
înfăţişării din afară chipul rugăciunii .Căci în cei nedesăvârşiţi , de multe
ori mintea ia chip comun cu cel al trupului .
26) Toţi , dar nu mai mult cei ce se duc la
Împăratul ca să primească iertarea datoriilor , au nevoie de o zdrobire
negrăită .
27) De ne aflăm încă în închisoare , să urmăm
lui Petru şi *să ne încingem cu şorţul * ascultării , să ne dezbrăcăm de
nevoile noastre şi să ne apropiem , goi de acestea , de Domnul în rugăciune (
sunt îmbinate Ioan 21,18 şi Faptele 12, 8. n.tr.) , cerând să se facă numai voia Lui
.Şi atunci vei primi pe Dumnezeu de cârmaci al sufletului tău , ca să te cârmuiască
fără primejdie .
28) Sculându-te din iubirea de lume şi de
plăceri aruncă grijile . Dezbracă-te de gânduri , leapădă-te de trup . Căci
rugăciunea nu e nimic altceva decât
înstrăinarea de lumea văzută şi nevăzută . * Căci ce-mi este mie în cer
? * (Ps.72,24) . Nimic .„ Şi ce am viot de la Tine pe pământ ? „ (Ibid.) .
Nimic , decât să mă lipesc de tine neîmprăştiat în rugăciune . Unii doresc
bogăţie , alţii slavă , alţii agoniseală . ( Iar dorul meu este să mă lipesc de
Tine , să+mi pun în Tine nădejdea ( nepătimirii mele ) Ps. 72,27)
.
29) Credinţa înaripează rugăciunea . Căci
fără ea nu se poate zbura la cer .
30) Cei împătimiţi să cerem cu stăruinţă pe
Domnul . Căci toţi cei neîmpătimiţi au înaintat la nepătimire din împătimire 902.
31)Deşi judecătorul nu se teme de Dumnezeu ca
Dumnezeu , dar pentru că sufletul din el , văduvit prin păcat şi cădere , îi pricinuieşte
supărări , îi face dreptate împotriva duşmanului lui , trupul şi a duhurilor
care-l războiesc ( Lc. 18.5) 903 .
32) Pe cei recunoscători , Bunul nostru
Chivernisitor îi atrage prin împlinirea grabnică a cererii , spre dragostea Lui
; dar sufletele nerecunoscătoare ale câinilor le face să şadă , din foamete şi
din setea după împlinirea cererii lor , lângă El prin rugăciune . Căci
câinele nerecunoscător , îndată ce
primeşte pâinea , se depărtează de la
cel ce i-a dat-o 904 .
33) Nu
zice că zăbovind mult timp în rugăciune
, n-ai dobândit nimic , căci iată ai şi dobândit . Căci ce bine mai înalt este acela de
a fi fost lipit de El şi de a fi stăruit neîntrerupt î unirea cu El ? 905.
902.Numai în Dumnezeu
cel netătimitor , cel desăvârşit liber ,
putem avea şi noi nepătimirea , sau libertatea deplină de ori ce robie a
păcatului , a pornirilor păcătoase .
903. Sufletul în
greceşte e feminin ( Ψυχή ),
deci poate fi asemănat cu o văduvă . Trupul e ambigen , deci la singular e masculin . Sufletul
devenit văduv prin păcat , căci a fost părăsit de Dumnezeu , adevăratul bărbat
, e mereu nedreptăţit de trup .
904* Din icomomie Dumnezeu nu
dăruieşte repede celor ce cer darurile
.Căci primindu-le , aceştia uită îndată pe Cel ce le-a dat * A mâncat Iacob *
şi cele următoare (Ps. 78,7) ; şi :* A şezut
poporul să mănânce şi să bea şi s+a sculat să joace ( )Ieş.6,1 ) .
Cuvântul despre rugăciune al Scărarului
e aspru şi concret , ca toată scrierea lui . Nu e o frumoasă descriere a stării de răpire în frumuseţile negrăite ale lui Dumnezeu .
905. A sfântului Isaac : * De
ceri lui Dumnezeu un lucru si te
supune la multă răbdare , întrucât nu te
ascultă repede , nu te întrista . Căci nu eşti tu mai înţelept ca Dumnezeu . Aceasta ţi se întâmplă fie pentru că eşti nevrednic să primeşti ceea
ce ceri , fie pentru că n-ai ajuns la măsura de a primi darul ce-l ceri .Căci
nu trebuie să te întinzi la măsuri mai
înainte de vreme , ca să nu fie
dispreţuit darul lui Dumnezeu
prin repeziciunea cu care –ai
primit . Căci tot ce dobândeşte uşor se
şi pierde repede , iar tot lucrul aflat
cu osteneală se şi păzeşte uşor cu multă străjuire *.
34) Nu te teme cel osândit de executarea
pedepsei lui , atâta cât se teme ce îngrijeşte de rugăciune , de starea la
rugăciune . De aceea , de este
cineva înţelept şi ager la minte , poate lepăda gândindu-se la ea , toată defăimarea şi
mânia şi grija şi ocupaţia
şi necazul şi săturarea şi gândul
şi ispita 906.
35) Pregăteşte-te pentru rugăciunea neîncetată
din suflet spre ridicarea la rugăciune
şi vei înainta degrabă 907
.
36) Am văzut pe unii care străluceau în
ascultare şi se îngrijeau cu toată
puterea de pomenirea lui Dumnezeu
cu mintea , ridicându-se la rugăciune
dintr-odată şi înălţându-se deasupra minţii lor degrabă şi vărsând şiroaie de lacrimii 908
. Căci se pregătiseră prin cuvioasa
ascultare .
37) Cântării împreună îi urmează robiri şi împrăştieri , dar nu se
întâmplă aceasta cu rugăciunea cântată
de unul singur 909. Căci pe aceasta o războieşte lenea pe când
celei dintâi îi ajută râvna .
38) Iubirea ostaşului faţa de împărat o arată războiul ; iubirea călugărului faţa
de Dumnezeu o arată vremea rugăciunii şi starea la rugăciune . Starea ta
lăuntrică ţi-o arată rugăciunea .Căci teologii ( cuvântătorii de Dumnezeu n.tr.) au socotit-o pe aceasta oglinda
călugărului .
39) Cel ce se îndeletniceşte cu vreun lucru ,
dacă venind ceasul rugăciunii continuă
să se ocupe cu el , e de batjocura dracilor . Căci scopul furilor e să fure rugăciunea , ceas de ceas , de la
noi .
40) Nu refuza , când ţi se cere să te rogi
pentru un suflet , chiar dacă n-ai
dobândit rugăciunea . Căci credinţa
celui ce o cere pe aceasta a mântuit
de multe ori pe cel ce se roagă cu zdrobire de inimă 910 . Nu te înălţa dacă te-ai rugat
pentru altul şi ai fost ascultat .Căci credinţa lui a lucrat şi a izbutit 911
.
41) Oricărui copil i se cere de învăţător în
fiecare zi neîncetat să spună ceea ce a învăţat
de la el . Oricărei minţi i se cere cu dreptate în fiecare rugăciune
puterea ce a primit- de la Dumnezeu . 912 .
906. Aceasta
înseamnă a te ruga neîncetat .
907 . E rugăciunea
neîncetată cea care se deapănă în minte
. Dar deosebită de ea e ridicarea ,sau
starea sărbătorească la rugăciune . Scărarul face în acest *
Cuvânt * mereu deosebirea între ele . Ridicarea sau starea la rugăciune e ca Liturghia de Duminică , faţă de
rugăciunile şi slujbele de toate zilele .
908. Rugăciunea neîncetată
se face ţinând neîncetat pomenirea lui Dumnezeu în minte . Dar starea sau
ridicarea la rugăciune este ridicarea
chiar peste minte , este uitarea e sine a omului şi răpirea la Dumnezeu
, în desăvârşita iubire se El .
909. Ed. 1970 : *
Adică celei de unul singur * P.G. : * Cea care în deosebi , precum am cunoscut
eu din cercare , e războită de mii de patimi *.
910. Nu numai pentru
cel care se roagă câştigă , ci şi noi câştigăm di aceasta ; încrederea aceluia
în rugăciunea noastră ne obligă şi ne dă putere să fim vrednici de ea .
911. Credinţa celui
pentru care ne rugăm lucrează şi în rugăciunea
noastră pentru el . Credinţa nu
lucrează numai în cel ce o are ci se comunică şi altora , ca în vasele
comunicante . Preotul slujitor câştigă şi el
din credinţa credincioşilor , a
membrilor preoţiei generale .
912. Chiar în timpul
rugăciunii ni se dă de la Dumnezeu puterea rugăciunii . Ni se dă ca să arătăm
lui Dumnezeu că o folosim . El vrea să se roage cu noi şi în noi . Să ne
asociem Lui în această rugăciune , făcând-o rugăciunea noastră . Să nu lăsăm pe
Dumnezeu să lucreze fără efect asupra noastră .
42) Când te rogi cu trevzie , eşti
mai repede împins spre mânie . Căci acesta este scopul vrăjmaşilor 913
. Să împlinim toată virtutea , dar mai mult rugăciunea , cu multă simţire . Dar
sufletul se roagă întru simţire , când se ridică mai presus de mânie .
43)
Numai cele agonisite cu multe cereri şi în timp îndelungat ne rămân
statornice . Cel ce a câştigat pe Domnul , nu-şi mai spune sie în rugăciune
scopul ei . Căci atunci Domnul Se roagă pentru el cu suspine negrăite ( Rom.
8,26) 914 .
44) Nu primi în rugăciune nici o nălucire a
simţurilor , ca să nu suferi vreo ieşire din minţi 915
45) Încredinţarea împliniri oricărei
cereri se iveşte chiar în rugăciune . Iar încredinţarea
este izbăvirea de îndoială .
Încredinţare este vădirea neclintită a
ceea ce nu este vădit .
46) Îngrijindu-te de rugăciune , fă-te foarte
milostiv . Căci în ea călugării vor lua cele însuşite . Iar ceea ce urmează se
va spune în ceea ce urmează 916
.
47) Venind foc în inimă , a înviat rugăciunea
. Iar sculându-de aceasta şi înălţându-se la cer , s-a făcut coborârea focului
în foişorul sufletului 917 .
48) Spun unii că rugăciunea e mai mare decât
aducerea aminte de moarte .Iar eu le laud ca pe două firi ale unui unic ipostas
918 .
49) Calul încercat , cu cât înaintează , cu
atât se înfierbântă şi sporeşte în alergare . Prin alergare înţeleg cântarea şi prin cal , mintea bărbătească . Aceasta adulmecă de departe războiul şi
pregătită fiind , rămâne cu totul neliniştită .
50) Urât lucru este să răpeşti apa de la gura
însetatului . Dar mai urât este ca sufletul ce se roagă cu străpungere să se
lipsească pe sine înainte de sfârşitul acesteia , de mult dorita stare de
rugăciune .
51) Să nu sări (din rugăciune ) până nu vei
vedea focul şi apa încetând prin iconomie .Căci nu vei primi un timp ca acesta
pentru iertarea păcatelor în toată viaţa ta
919 .
913. Râvna noastră la rugăciune o întoarce
vrăjmaşul spre mânie împotriva vreo unor fraţi sau împrejurări care
neîntrerupt.
914. *Lărgită fiind mintea atunci de har şi
înaintând spre Cel ce dă celor ce se roagă
rugăciune şi însuflată fiind de El , nu se mai ocupă cu cuvintele
rugăciunilor rostite de ea . Cuvintele despre cele ce le cearcă cu lucrul le trece
cu vederea , câştigând din cantitate , calitate *.
915. * Rugându-te , zice , nu asemăna cele
dumnezeieşti cu vre-un lucru supus simţurilor , ca să cazi din dreapta judecată
*.
916. * Ţi-ai
închis inima spre facerea celor bune , voi închide şi Eu sânul odihnei
în vremea pedepsirii tale * Ed.1970 : * Cel milostiv zice , se va lua daruri
însutite în rugăciune ; iar ceea ce urmează , adică *va moşteni viaţa veşnică *
, va lua în viaţa viitoare . P.G. : Alta
: * De ce plângi rugându-te ? Căci tu văzând lacrimile săracului
, nu te milostiveşti *. Alta : *
Cum te va milui Dumnezeu ? Aripa rugăciunii e milostenie . De nu vei face aripă
rugăciunii tale , nu se va urca la cer .
Căci precum flacăra dacă nu are untdelemn se stinge , la fel
rugăciunea , dacă nu are milostenie , pire
* .
917 . *Foc
numeşte aici .dorul dumnezeiesc , care aprinzându-se în inimă, face să
se înalţe la cer ;şi ca urmare în foişorul sufletului acestuia , sau în cugetul
înălţat peste cele pământeşti . Se coboară Duhul dumnezeiesc , cum S-a coborât
şi Apostoli în chip sensibil * .
918. * Amândouă (adică rugăciunea şi
pomenirea morţii ) , fac sufletului bine şi îi insuflă străpungerea
dumnezeiască * .
919. * Să nu te
desparţi de rugăciune , până ce lacrimile de Dumnezeu mişcate şi focul
străpungerii nu se vor opri , din iconomia harului , pentru mândrie . Că nu
ştii dacă vei mai dobândi în viaţa ta vre-o astfel de stare la rugăciune , pricinuitoare a
iertării păcatelor * .
Cel ce a gustat
rugăciunea şi şi-a întinat de multe ori mintea cu un cuvânt greşit din
neatenţie 920 , stând la
rugăciune nu află , de obicei , pe Cel dorit
52) Altceva este a supraveghea mai des inima
şi altceva a conduce inima , prin minte care stăpâneşte şi aduce , ca arhiereu
, jertfe raţionale lui Hristos 921. Pe cei dintâi , cum zice unul din cei ce s-au împărtăşit de
numele de teolog ,venind focul cel sfânt şi mai presus de ceruri , îi arde pentru nedeplinătatea
curăţeniei ; pe ceilalţi îi luminează , pentru măsura desăvârşirii la care au
ajuns 922 . căci Acelaşi se numeşte foc mistuitor şi lumină
luminătoare . De aceea unii , ieşind din
rugăciune , sunt ca unii ce ies dintr-un cuptor de foc , simţind ca o uşurare
de o murdărie şi de cele materiale . Alţii sânt ca luminaţii de o lumină şi
îmbrăcaţi în veşmântul smereniei şi al veseliei .
Iar cei ce ies din rugăciune neîmpărtăşiţi
de aceste două lucrări , s rgă în chip
trupesc , ca să nu spun iudaic . Dacă un trup ce se atinge de un alt trup , se
preschimbă prin lucrarea aceluia , cum
nu se va preschimba cel ce se atinge de Trupul lui Dumnezeu cu mâini
nevinovate ? 923 .
53) Trebuie să privim la Preabunul nostru
Împărat , cum privim la împăratul de pe pământ . Căci şi acesta dăruieşte
darurile sale ostaşilor săi , uneori prin sine însuşi , alteori printr-un
prieten , alteori printr-un slujitor , şi alteori şi într-un chip neştiut .
Deci aşa ne dăruieşte şi veşmântul smereniei , potrivit nouă .
54) Precum împăratul pământesc priveşte cu
scârbă la cel ce stă în faţa lui dar şi întoarce faţa de la el şi vorbeşte cu
duşmanii stăpânului , aşa priveşte cu scârbă şi Domnul la cel ce stă înaintea
Lui în rugăciune şi primeşte gânduri necurate 924 .
55) Alungă cu arma pe câinele ce se apropie ;
şi de câte ori se obrăzniceşte din nou nu-l îngădui 925 .
56) Cere
prin plâns ; * Că cel ce cere ( astfel ) va lua şi cel ce caută va afla
şi celui ce va bate i se va deschide *(Lc. 11,10).Păzeşte rugăciunea ta , ca nu
cumva să fii jefuit din partea dreaptă 926
.
920. Ed. 1970 : *
Poate un cuvânt de laudă sau un cuvânt urât , cum socotesc *.
921. * Altceva este
a înţelege şi privi pe sine însuşi , şi altceva
a fi supraveghetor (episcop ) şi stăpânitor al patimilor , care e cu
mult mai mult decât primul lucru * . *
Mintea este conducătoare (Όταν) când călăuzeşte bine cele ale sale şi din jurul
său , sau puterile sufletului şi
simţurile trupului . Şi este arhiereu , când aduce înţelesuri curate şi
nepătate pe altarul dumnezeiesc , prin rugăciune . E propriu conducătorului să călăuzească cele dinăuntru ; şi arhiereului ,
să supravegheze necontenit şi cele din afară şi cele dinăuntru *. Ideea acestor
cuvinte e luată de la sfântul Marcul
Ascetul , Despre Botez , rom.I,p.294 . Toate raţiunile lucrurilor sunt dăruite
de Dumnezeu subiectelor create ca ele să le aducă , la rândul lor , jertfe
curate lui Dumnezeu , după ce şi le-au însuşit ; să le aducă unite cu
recunoştinţa şi lauda Lui , prin rugăciune . Aceasta e liturghia
neîncetată a minţii : luarea la cunoştinţă
a
raţiunilor celor create şi recunoaşterea obârşiei lor în Dumnezeu şi mulţumirea
pentru ele . În aceasta constă recunoaşterea .
922. Poate fi vorba de două feluri de raţiuni ale lucrurilor ce şi le
însuşeşte omul . Pe cele murdărite de pofta omului , le arde Duhul Sfânt
curăţindu-le ; pe cele curate le luminează si mai mult .
923. * Vorbeşte de sfânta Taină a Împărtăşaniei * .
924. Gândurile necurate la care ia aminte cineva în rugăciune , nu stau
prin ele însele , ci sunt ale duşmanilor lui Dumnezeu . Nu există gânduri fără
subiect care le gândeşte . Deci prin acele gânduri cel ce se roagă stă de vorbă
cu duşmanii lui Dumnezeu , care sunt subiectele acelor gânduri .
925. * Câine numeşte pe dracul care ,
printr-un pretext oarecare , fură mintea din rugăciune . Acesta trebuie alungat
cerându-se ajutor lui Dumnezeu *.
926. Să nu fii jefuit de curăţie chiar prin
fapta bună a rugăciunii . Şi aceasta ţi se poate întâmpla când , rugându-te de
exemplu pentru o femeie te gândeşti cu poftă la ea .
57) Nu căuta să mărturiseşti faptele trupeşti cu
de-amănuntul , aşa cum sunt , ca să nu te ispiteşti tu însuţi .
58) Să nu ţi se facă
ţie vremea rugăciunii , vreme sau ceas al unor cugetări trebuincioase , sau al
unor lucruri duhovniceşti . Iar de nu , vei fi jefuit de ceea ce e mai bun 927 .
59) Cel ce ţine
neîncetat toiagul rugăciunii nu se poticneşte . Şi chiar de i s-ar întâmpla
aceasta , nu va cădea de tot . Căci rugăciunea este stăpânitoare bine - credincioasă de la Dumnezeu . Folosul ei se dovedeşte prin
biruirea împiedicărilor drăceşti ce ni
se întâmplă în timpul adunărilor ( slujbelor de obşte n.tr.) . Iar rodul ei , prin
înfrângerea vrăşmaşului . * Căci întru aceasta am cunoscut că m-ai voit pe mine
, ca nu se va bucura vrăjmaşul meu de
mine - zice psalmistul – din toată inima
mea * ( Ps. 118,10) , cu gura , cu sufletul şi cu duhul . Căci * unde sunt doi
de pe urmă adunaţi , acolo e şi Dumnezeu în mijlocul lor * (Mat. 18,20).
60) Nici cele
trupeşti , nici cele duhovniceşti nu le au toţi la fel . Unora li se potriveşte
mai mult cântarea repede , altora cea mai domoală . Cel dintâi se apără de
robie , ceilalţi se luptă cu lipsa de învăţătură 928 .
61) Dacă te rogi
neîntrerupt Împăratului împotriva vrăjmaşilor tăi , când vor veni asupra ta ,
îndrăzneşte că nu vei obosi . Că se vor depărta de la tine degrabă . Fiindcă nu
voiesc nelegiuiţii să te vadă luând cununa în lupta cu ei prin rugăciune . Pe
lângă aceasta vor fugi , biruiţi de rugăciune , ca de foc .
62) Agoniseşte toată
bărbăţia şi vei avea pe Dumnezeu ca învăţător al rugăciunii 929 .
63) Nu
e cu putinţă a învăţa să vezi prin cuvânt . Ci vederea ţine de fire . Nici
frumuseţea rugăciunii nu se cunoaşte prin învăţătura altuia . Căci ea are de la
sine învăţător pe Dumnezeu , Care învaţă
pe om conştiinţa şi dă celui ce cere rugăciunea
930 şi binecuvântează anii celor drepţi . Amin
927. Nu te lăsa
ispitit să rezolvi probleme necesare , sau chiar să cugeţi la lucruri duhovniceşti în vremea rugăciunii
. Aceasta înseamnă să te laşi furat de la rugăciune . Aceasta nu stă în
contrazicere cu aducerea raţiunilor cunoscute ale lui Dumnezeu , odată cu
mulţumirea pentru ele ; nici cu amintirea recunoscătoare a ceea ce a făcut
Dumnezeu pentru tine şi pentru lume .
928. Ed. 1970 : * Cei
ce cântă mai repede fac aceasta ca să nu fie furaţi de alte gânduri ; Cei ce
cântă mai rar , ca să nu spună cum nu trebuie cuvintele , din lipsă de
învăţătură . Dar tuturor cea mai bună le e măsura şi în privinţa timpului *.
929. *
Nu are nevoie , zice , de dascăl în
rugăciune , ci de râvna sa proprie , pentru care însuşi Dumnezeu i Se face
Dascăl . Căci pe cel ce se roagă după lege şi cu râvnă , Dumnezeu îl învaţă
prin iluminare şi-i face mintea neclintită şi-l izbăveşte de robie * . Alta , a
sfântului Maxim : * Cel ce iubeşte pe Dumnezeu cu adevărat se roagă
neîmprăştiat . Cel ce se roagă neîmprăştiat lui Dumnezeu iubeşte pe Dumnezeu .
Nu se roagă neîmprăştiat cel ce are
sufletul alipit de cele pământeşti . Deci nu iubeşte pe Dumnezeu cel ce
are mintea legată de cele omeneşti prin
împătimire * .
930. * Dumnezeu dă
celui ce cere rugăciunea * Nu se poate şti cine începe mai întâi : cel ce se
roagă sau Dumnezeu care dă puterea să se roage , celui ce se roagă .